pondělí 5. června 2017

Bez zrcadla: CANON EOS M5

Včera v podvečer to vypadalo dost nebezpečně.






  Tak jsem zase utratil peníze, které jsem si nedávno vydělal. Nikoliv focením, jak jsem si kdysi předsevzal, ale tím, co dělám celý život.

   I kdybych fotil každý den dvanáct hodin, neuživilo by mě to ani náhodou. Potkávám se s bývalou baletkou, nyní profesionální uměleckou fotografkou (vynikající!) a ta mi vysvětlila, že focení samo je tak dvacet procent práce. Zbytek tvoří  PR, hnusně řečeno shánění kšeftů. Takže si focení raději nechám jako zálibu s tím, že tu a tam někdo zatouží mít k něčemu fotku, kterou vytvořím a je ochoten i něco zaplatit.



   Ale k věci: Za analogové éry jsem měl jen pár aparátů. Začínal jsem se skládací kinofilmovou KODAK Retinou od táty, pak mi děda dal deskový aparát 6 x 9, který jsem ale používal jen velmi občas, protože manipulace před focením, při focení i po focení zabrala strašně moc času. Jen krajinky a skupinky, hmyz už byl problém - ty malé potvory pořád někam lezou.
   Pak mi táta dovezl docela slušný foťák FED 3 z Ruska (CCCP) s výměnnými objektivy a "panoramatický stroj" Horizont. Hodil se  jen na něco - třeba na strom nastojato nebo na krajinku. Ale těmi aparáty by se dal klidně zatlouct hřebík do zdi a pořád by fotily. Mám z nich dost docela slušných fotek.

   Jakmile jsem si začal po vojně vydělávat, koupil jsem si skvělou Exaktu IIa a postupně několik objektivů. Ale nejčastěji tam stejně byla pětatřicítka dvě osm nebo "olympijská" sto osmdesátka Sonar. Fotil jsem s Exaktou dokonce i jako občasný nájemný fotograf hodně dlouho,  až do doby, než se objevily použitelné aparáty digitální. Hlavní motiv změny byl ten: vyfotíš, nahraješ do počítače a hned vidíš. Žádné vyvolávání filmu, sušení a druhý den zvětšování, vyvolávání a leštění fotek atd, Když mezitím jeden zjistil, že se něco nepovedlo, náprava trvala několik dní - pokud se vůbec ještě něco napravit dalo. A nepotřebuješ fotokomoru, skříň plnou lahviček, tanků, misek, papírů a filmů, zvětšovák atd.      

   Digitální éru jsem zahájil nákupem "krabičky na mejdlo" SAMSUNG a pak už to byly ultrazoomy PANASONIC. Ale proti kinofilmu měly různé chyby. Ten první neuměl pořádně zaostřit při jiné cloně než úplně otevřené - i naučil jsem se komponovat s malou hloubkou ostrosti. Další měl sice ohnisko až 600 mm (přepočítaných!) ale zato dost šuměl i při ISO 100. Tak jsem se před odchodem do penze praštil přes kapsu a koupil APS-C zrcadlovku Canon EOS D7 s patřičným příslušenstvím.
Tři objektivy, filtry, pouzdra brašnu, náhradní karty, akumulátory atd. No, nechal jsem tenkrát v obchodě přes tři výplaty.   Zrcadlovka je to dobrá, spolehlivá, ale má dvě chybičky. Z obou ultrazoomů jsem už byl zvyklý na elektronický hledáček, kde už +/- vidím, jak bude fotka vypadat, až to zmáčknu a na poměrně rozumné rozměry a váhu. Navíc optický hledáček je při focení v mizerných světelných podmínkách téměř nepoužitelný - nosil jsem tedy s sebou malou LED lampičky, kterou jsem věšel na místo, které mělo být ostré a na ni jsem ostřil. 

   Předchozí aparáty jsem rozdal rodině a přátelům - a najednou mi začal chybět ultrazoom. Podařilo se mi koupit jeden slušný s větším čipem a dobrým objektivem LUMIX MZ 1000. Už ale  není tak malý jako ty předchozí modely - do kufříku mi už nevešel. Zrcadlovku jsem nosil jenom na vážnější akce, protože byla těžká a bylo třeba přehazovat objektivy. Základ jsem měl CANON 17-55/2,8 a druhý byl CANON 70-300 / 4,5. Nemám přehazování venku moc rád - jednak kvůli prachu, ale hlavně člověk ztrácí čas a potřebuje (aspoň na chvilku) třetí ruku nebo nějaký čistý stůl či aspoň kámen či kmen. Nakonec jsem věc vyřešil nákupem dalšího objektivu, "ultrazoomu" TAMRON 16 - 300 mm / f 3,5 - 6,3. Tenhle typ jsem si koupil už dříve, ale vrátil jsem ho, protože jeho ostrost nedosahovala ani zdaleka ostrosti LUMIXU MZ 1000. Ale po roce se objevil nový model téhož výrobce a ten už tuhle chybu neměl. Takže jsem ho měl nasazený nejčastěji a nemusel jsem venku riskovat vniknutí  prachu do aparátu. Není o tolik horší než speciály - jen ta světelnost je menší a ostření trvá o dost déle, ale to vadí jenom při focení zvířátek.   

   Pak se objevily "bezrcadlovky", ale vzhledem k tomu, že měly jen zadní displej, ale žádný hledáček, nějak mne "neoslovily".  Když člověk fotí ze slunce do temného výběhu, displej je mu, slušně řečeno, na dvě věci. A navíc, jsa stižen stařeckou dalekozrakostí vidím ostře tak od metru dál. Je to tak zvaný "syndrom krátkých rukou", což znamená neustálé nasazování a sundávání brejlí. Koupil jsem sice z Číny takovou lupu, aby se dal používat zadní displej, ale sestava byla jednak ne moc příruční a jednak zrcadlovka strašně dlouho přepíná, než odexponuje - a to je u zvířátek obrovská chyba. Když konečně cvakne závěrka, je už situace obvykle v ...  ...nenávratnu.
Ale říkal jsem si, že se přece musí nutně jednou objevit i slušný mirorless s hledáčkem, kde by se daly používat objektivy CANON, které už mám. Kamery CANON, které používáme v Ústavu totiž mají hledáčky už dávno, dokonce v plném rozlišení čipu. 

   Když se objevil na netu popis CANON EOS M5, odolával jsem jen pár měsíců. Nakonec jsem si ji objednal na prodejnu přes internetový obchod, abych měl možnost ji vrátit, kdyby měla nějakou nepěknou vlastnost, která by ji kvalitativně posouvala pod EOS 7D.

   Když jsem si tu hračku (neživím se tím, takže hračku) donesl domů v nevelké krabici a otevřel ji, zjistil jsem, že v krabici jsou adjustovány jen další dvě krabice. Redukce z novém "M" bajonetu na klasické objektivy CANON a nějaká další neveliká krabice. A tam bylo vlastní tělo M5. 

   Je ve srovnání s M7 opravdu malinké. Je celé poseté různými točítky a tlačítky, takže je velmi těžké ho uchopit tak, aby člověk nějaké tlačítko nechtěně nestiskl a potom se nedivil, co aparát dělá.  Ale všechny objektivy tam nasazené fungovaly bezvadně, tak jsem se dal do dalšího zkoumání.



  

   Když tělo M5 přiděláte na klasický CANON objektiv, opravdu nasazujete tělo na objektiv, ne naopak. To bylo kromě natěsnaných tlačítek druhé nepříjemné zjištění - těžiště bylo kus od těla někde v třetině až polovině objektivu - podle objektivu a jeho "výtahu". Při nasazení na stativ se celý aparát vylamoval z kloubu a padal objektivem  dolů. Takže jsem si určil průměrné těžiště a z hliníku vyrobil udělátko, které by tomu zabránilo. Jeden šroubek do stativového šroubení, druhý do redukce a zakončit to závitem  W 1/4" / W 3/8". Čekalo mě ale překvapení - v redukci sice závit je,  ale je to závit metrický,  M5. To jsem u foťáku našel poprvé. Nicméně mám závitníky a očka jak metrické i Whitworthovy, tak nebyl problém. 

   Při této příležitosti mě napadlo, že by se možná líp fotilo s pistolovou rukojetí, tak jak jsem kdysi fotil s Exaktou a  Sonarem 180 mm. Nikde jsem ale nic takového nenašel. jedinou pistolovou rukojeť měli u Megapixelu a to jen s jedním kontaktem (Canon potřebuje dva, které se zapínají postupně) a rfuojeť byla pevně slepená. Za 1 200.- se mi zdálo za kus plastické hmoty a jeden šroubek mnoho a tak jsem zaimprovizoval s držákem na mikrofony s přilepeným dálkovým ovladačem na kabelu. Ale zjistil jsem záhy, že se celá sestava drží daleko hůř než objektiv v levé ruce a tělo v pravé a navíc chybí volná ruka na jemné doostření nebo zoomování. Takže jsem ušetřil aspoň 1 200.- Kč.

   Protože M5 má možnost přidělit téměř každému tlačítku a točítku funkci, jakou si uživatel zamane, začal jsem drobná tlačítečka vypínat - nechávat je programově bez funkce. Takže se mi podařilo, že při vytahování aparátu už nechtěně nenatáčím video ani se mi nepřepíná ostřícím zóna. Když otáčím ovladačem expozičního času tak se čas prodlužuje doprava  stejně jako doprava se zvětšuje světelnost objektivu - clona. Ale první, co jsem vypnul bylo ale dotykové ovládání z displeje. přepínání celého přístroje je naštěstí zajištěno tak, že knoflíkem lze pohnout jedině když se současně stiskne tlačítko uprostřed, takže nemáte pocit, že jste se zbláznili, když vytáhnete přístroj z pouzdra a po zapnutí se jeví jako úplně jiný foťák než tři minuty předtím, což je jedna z mála chyb na MZ1000. Člověk prostě zavadí o jedno kolečko a jeho údiv pak nezná mezí. 

   Jinak - zadní displej se dá dát vodorovně nahoru i dolů a to pro expozice ze "selfie tyče" stačí, když musím aparát zvedat nad hlavu, aby v záběru nebylo něco, co tam nechci. Hledáček se přepíná automaticky při přiblížení oka a to naprosto spolehlivě. Takže na displeji mám obvykle rychlý přehled všech parametrů aparátu a v hledáčku zase snímaný obraz. Velmi příjemné a rychlé. Pokud používám manuální ovládání, což je skoro vždy, tak s výhodou používám AUTO ISO, kde jedním velkým točítkem provedu korekci toho automatu a nastavení správné expozice je velmi rychlé. Prostě aparát jsem si přizpůsobil k EOS D7, na kterou jsem byl zvyklý, abych nemusel dumat, s čím pohnout. 

O váze jsem už mluvil - celá sestava je jenom o 20 deka těžší, než ultrazoom LUMIX. 

   Video je už v běžnějším formátu MP4, dá se nastavovat citlivost zvuku, což je  mezi aparáty zvláštnost. Jenže je tu stejný problém jako u MZ 1000 - 4 GB soubor je maximum, pak se natáčení zastaví a je třeba znova stisknou spoušť. Takže kontinuálně natáčet nejde. Ale obrázek je krásný, FHD, ba i stabilizovaný. Časovou lupu aparát nemá, zato lze nastavit time-pressing. Je to ale poměrně velká štrapáce přes menu - naštěstí toho používám zřídka.  

Teď nevýhody:

   O malinkém těle plném tlačítek a točítek jsem už mluvil. Dále je to malá baterie - asi poloviční, než je např. u LUMIXU a její výdrž proto není valná. Náhradní stojí 1 290.- Kč. AliExpres za tuhle cenu nabízí dvě neoriginální baterie bez čipu + nabíječku USB. Zkusil jsem to a vše je O.K. - jenom aparát se vzteká po vložení aku, že nemá originální baterii, ale pak už dá pokoj, jenom, snad z trucu, neukazuje její stav. Aparát se při vyčerpání baterie prostě bez varování vypne.  

   V originální nabíječce Canon se tyhle neznačkové aku nabíjet nedají, hrdá značková nabíječka "je nezná", ale v přiložené čínské se nabijí akumulátory jak originální, tak neoriginální. Kontroloval jsem napětí a je s přesnosti na +/- 0,01V shodné. Ty neoriginální čínské aku mají o něco větší výdrž - ale přesně jsem to neměřil. 

   Kolem 50.- USD jsou k dostání sady 4 ks aku + dvojitá síťová nabíječka, tak si asi jednu sadu ještě objednám. Při delším focení jsem schopen "spotřebovat " i všechny tři akumulátory. Po téhle dobré zkušenosti jsem si v Číně objednal i náhradní aku s nabíječkou pro MZ 1000. LUMIX MZ 1000 se dokonce ani nevzteká, že nemá originální baterii. Cena aku je asi tak 20% té značkové. Nabíječka je tím pádem grátis.

   Další trochu nepříjemná věc je, že zrcadlovku D7 nebyla třeba vypínat - spotřeba ve spánku byla nepatrná, takže stačilo aparát vypnout až doma. M5 se pořád z nějakého, zatím mi nejasného důvodu v pouzdře budí, zapíná displej a to dost zkracuje výdrž aku. Tuším, že je to přílišnou citlivostí čidla, které určuje, že je oko u hledáčku.  

   Další malou nepříjemností je, že ještě neexistují kvalitní objektivy pro třídu M. To, co je k dispozici nemá valnou světelnost, takže ještě nějakou dobu se bude M5 používat s klasickými objektivy pro ES. Takže moje představa, že budu mezi lidmi fotit malým aparátem, ne větším, než je mobil je zatím nesplnitelná. 

   Cena byla snesitelná,  cca 31 000.- což je tak 2/3 ceny, kterou jsem musel zaplatit za zrcadlovku. Za tu dostanu kolem 8 000.- v bazaru nebo 10 000.- pokud se najde seriózní zájemce, který ocení jejím perfektní stav i příslušenství (grip, šachtu na displej, baterie, karty, pouzdro atd.), takže výměna zas tak moc nebolela.



O rozhazovačných stařících

Tamron 20mm
Tamron 55 mm





Tamron 150 mm
Tamron 300mm










   Protože výměna těla mě tak moc nestála, koupil jsem si z čiré rozvernosti navíc zrcadlový teleobjektiv STAR lens. U nás, ale je celkem pochopitelně z Číny. Ohnisko 500 mm, clona f 8. Clona neměnná, ostření ruční. Ne zrovna na zvířátka - na wild už nemám fyzičku a na ZOO je to moc dlouhé, ale myslel jsem na street foto. Viděl jsem pár fotek tímhle výmyslem udělaných a docela se mi líbilo, že můžu fotit dost velký detail nepozorovaně, třeba z padesáti metrů. A ten zvláštní,nenapodobitelný kroužkový bokeh!  

Tamron versus Starlens složený
Tamron versus Starlens vytažený





Star lens 500 mm. Bída...
   Astrofoto pomíjím, na to je třeba jiné vybavení a nechci se tomu věnovat. Jednak to zkouší kdekdo - fotografie Měsíce v různé kvalitě visí v několika instancích na každém fotowebu - poměrně nesmyslně, protože se daleko kvalitnější dá stáhnout leckde  z internetu z astronomických stránek a o nějaké invenci se tu nedá mluvit. Taky jsem zkusil, není to až tak obtížné, ale smysl jsem v tom nenašel žádný. 











   Objektiv došel brzy za cca 3 250.- i s redukcí, ale po nasazení na aparát nastalo velké zklamání. Jednak obraz není moc ostrý a jednak takové ohnisko bez stabilizace je problém zvládnout i ze stativu, už se to musí odpalovat se zpožděním nebo dálkově, bez doteku. Měl jsem ho doma ale příliš dlouho na to, abych ho mohl bez důvodu vrátit, tak jsem uvažoval, co s ním.  Nakonec jsem přišel na to, že když dokoupím nástavec KENKO Lens2scope s bajonetem a okulárem 10 mm, mohu z každého svého objektivu Canon udělat dalekohled. Jenže ceny toho předmětu byly skoro dvojnásobné než u objektivu samotného. Nakonec jsem našel jednoho obchodníka, který ten kousek plastu s bajonetem, hranolem a několika čočkami prodával za 2 650.-. Takzvaná "obvyklá cena" byla přitom kolem 4 600.-  

  Být zapáleným fotografem je vlastně úplně stejné, jako být skalním vyznavačem Hi-Fi. Bavíme se vášnivě a nesmiřitelně o neviditelných / neslyšitelných rozdílech v kvalitě, ale s viditelnými a citelnými rozdíly v ceně. 

  Takže jsem Lens2scope koupil. Aby ten STAR lens byl aspoň k něčemu dobrý.  Došel v pátek. Mám teď dalekohled monokulár se zvětšením od 1,6 do 50. Jako dalekohled je objektiv docela použitelný, viditelná neostrost tam není, jenže při tom zvětšení musí stejně být na pevném stativu, jinak máte pocit, že u vás právě propukla Parkinsonova choroba. 


Kolik co váží:

Panasonic LUMIX MZ 1000...................880 g
CANON s Tamronem 16 - 300................1165 g
CANON M5 tělo ............................575 g
Ultrazoom TAMRON 16 - 300.................610 g
SIGMA 100 mm macro........................510 g
CANON 70-300 mm ..........................660 g
STARlens zrcadlový 500 mm/f8 manual.......385 g



Jó, hračky něco stojí! Naštěstí jen něco málo.
Aspoň je to malé a ve skříni nezabere moc místa. 

6 komentářů:

  1. Tak ať se daří s focením :-) Ta velikost 4 GB u videa ja dána omezením souborového systému FAT32. U fotek to nevadí, u videa už bohužel ano. Je to vlastně i blbost výrobců, že nepřejdou na něco rozumnějšího, ale NTFS, které se „nabízí“ tak nějak samosebou ale tou rozumnější možností opravdu a rozhodně není. Asi by to chtělo opřít se o FAT, ale napsat ho s přijatelnějšími omezeními, to by zcela postačilo. Možná, že se na tom už pracuje. Třeba to přijde s nějakým dalším upgradem firmwaru :-) Já zatím s potěšením zůstanu u velkých zrcadlovek .-)

    OdpovědětVymazat
  2. To Drak:
    Omezení FAT32 na 4 GB (resp. 2 GB) je i u kamer - dokonce i profesionálních, které točí na HDD nabo SD karty. Jenže tam je to SW vyřešeno přes pomocnou nárazníkovou paměť tak, že soubory na sebe navazují bez přerušení a jsou číslovány tak, že při kopírování i editaci se správně zařadí. Už to umí i nové generace PANASONIC LUMIX. Je pravda, že pro prázdninové filmaře to nějak velké omezení není - málokdo nechává běžet kameru několik hodin.

    K zrcadlovému objektivu: Díval jsem se na ceny monokulárů podobných parametrů a jsou +/- stejné. Aspoň že tak... [;>)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Být to na mé vůli, tak bych raději přešel na filesystém, který ta omezení mít nebude. Chápu ale vývojáře firmwarů, kteří nemaje těch možností, jako jejich majitelé a managoři, že si vypomohou jak to jen jde a to číslování souborů je relativně jednoduché a rozumné zároveň.

      Vymazat
  3. Mé potěšení z Tvého potěšení. Kdybych neměl Sony. A objektivy... Vlatsně jsem hledal náhradu za kompakt. Jenže jak to má výměnný objektiv... S M5 jsi udělal dobře. Dlouhé sklo když dáš na stativ, prohlédneš si na obloze lecos, i nafotíš. Třeba Jupiter s měsíčky. Sice z netu lze stáhnout, ale vlastnočuční foto třebaže ne tak dokonalé má kouzlo.

    Aktuálně v Jižních Čechách, tu a tam něco cvaknu. Čeká mě točení zpěvů a tanců, dobře mi tak.

    OdpovědětVymazat
  4. To Obuvník:
    No a já s točením na dva měsíce skončil. Nenabídli mi pokračování externí smlouvy od září, říkám si, zůstaneš doma a konečně doděláš ještě těch pět set malých projektů, které sis vymyslel ale neprozřetelně jsem se zeptal. komu mám vrátit klíče - a bum, už ji mám. Smlouvu.
    Teď před hodinou jsem dokončil skutečnou powerbanku 5 V / 4 Ah, abych mohl zkusit time-lapse - asi o tom něco napíšu a mám rozpracovaný indikátor blesků, aby se daly fotit i ve dne. Na rádiový impuls to není ideální - startuje to i na blesky za obzorem, takže musí být na světlo. Byl jsem překvapený, že přírodní blesk je dost dlouhý - 0,1" - 0,4" (odborné prameny), takže na spuštění závěrky je času dost. Základem je čínská kostička na synchronizaci slave fotoblesků, které tu funkci ještě nemají. Pak jednostupňový předzesilovač, monostabilní klopák a spínač s otgevřeným kolektorem - no a uvidíme.

    Aston má na DIGINEFFU článek o objektivech, to je sice pěkné, ale poněkud zcestné, ovšem má tam nádherný překlad článku o úloze o PRD-u ve fotografii.
    Vřele doporučuji přečíst - tohle můžu z fleku podepsat.

    OdpovědětVymazat
  5. Kocoure, dobře Ti tak. Nemáš bejt tak šikovnej.
    Objektivy jak jsem zjistil, pro mě nejsou omezující tak jako já. Lepší objektiv v mém případě neznamená lepší fotka. Pořád se musím nutit abych tahal zrcadlovku. Oba kompaktíky mají obstojné výstupy, při porovnání se zrcadlovkami před deseti lety dokonce výborné. A jaké nádherné fotky někteří dokázali i tehdejšími kompakty...
    PRD samozřejmě.
    Učím se točit zrcadlovkou. Zatím s velmi neprofesionálními výsledky. Jsem si zavařil loňským točením, letos třikrát zopakoval. Jsem na šikmé ploše, zatím to předávám v surovém stavu jen pro "domácí" koukání", jenže možná budu muset zvládnout postprodukci a nakonec možná že dojde i na youtube.

    OdpovědětVymazat

Tohle je filiálka Útulny a platí tu stejná pravidla. Až na to, že tu se o politice a podobných věcech bavit nebudeme.